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Empowerment, Third Space and Co-participation: a pedagogical path between theory and practice. A Participatory and Transformative Action Research in the district of El Cabanyal.
Based on the conceptual framework of Empowerment and Third Space, this participative and transformative action research aimed to develop a community-based participatory project designed collaboratively by and for people directly affected by the situation of social conflict in the district of El Cabanyal in the city of Valencia- Spain.
Through individual and collective narratives and the action-reflection cycle, it has promoted a process of social transformation and formation of a space for interaction and cohesion among women of different cultures.
The project focuses on the recognition of the fundamental role of local communities to build innovative models of sustainable development, based on the improvement of the resources, the sharing of personal experiences and the integration of knowledge. The experience of the study highlights the formulation and elaboration of participatory research as a contribution to social change and the transformation of social inequalities.
The process of women's Empowerment and Co-participation may offer unique contributions to enhance the wellness of an entire neighborhood, in a process by which people can identify the community's strengths and concerns promoting critical reflection. The research is a process, a co-generative dialogue, which aims to co-create knowledge for action in a local context, to unsettling the relationships of power and contributing to positive change.
The collaboration between the researcher and the participants directly involved in the decision-making processes is a way for the democratization of knowledge production and the decentralization of the traditional process of the research. The social pedagogy provides a conceptual basis for innovative strategies to face the solution of concrete problems and directing practices to the formation of critical thinking that inevitably leads to critical action in context and contributes to improving social justice.Basada en el marco conceptual de la teoría del Empoderamiento y Tercer Espacio, esta Investigación Acción Participativa y Transformadora tuvo como objetivo desarrollar un proyecto di Innovaciòn socio-cultural basado en la comunidad, diseñado en colaboración con las personas directamente afectadas por la situación de conflicto social en el distrito de El Cabanyal en la ciudad de Valencia, España.
A través de las narrativas individuales y colectivas y el ciclo de acción-reflexión, se ha promovido un proceso de transformación social y formación de un espacio de interacción y cohesión entre mujeres de diferentes culturas.
El proyecto se centra en el reconocimiento del papel fundamental de las comunidades locales para construir modelos innovadores de desarrollo sostenible, basados en la mejora de los recursos, el intercambio de las experiencias personales y la integración del conocimiento. La pedagogía social aporta el substrato conceptual a las estrategias innovadoras dirigiendo las practicas a la formación del sujecto activo y socialmente compromitido para buscar soluciónes eficaces a problemas concretos. Los resultados obtenidos demuestran que es posible impulsar una transformación social basada en el cambio a nivel personal, respecto a la percepción de sí misma y de las demás, activando un proceso multidimensional y dinámico desde la esfera pesonal a la comunidad y viceversa. Se valoran las metodologias participativas como una medida eficaz para impulsar la movilización social y la co-produción de conocimiento.
El proceso de Empoderamiento y Co-participación en la vida social local de las mujeres puede ofrecer contribuciones únicas para mejorar el bienestar de todo un vecindario, en un proceso mediante el cual las personas pueden identificar las fortalezas y las necesidades de la comunidad promuoviendo la reflexión crítica. La investigación participativa se configura como un diálogo co-generativo, cuyo objetivo es la integración de los saberes, de las habilidades y de las experencias personales para la reflexión sobre las relaciones de poder y la acción social contribuyendo al cambio positivo.
La colaboración entre la investigadora y las participantes directamente involucradas en los procesos de toma de decisiones, es una forma de democratizar la producción de conocimiento, decentralizando el proceso tradicional de investigación cientifica.
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