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The research in this work focuses on determining the competence level of the first-year students in the Technician in Early Childhood Education regarding education of deaf blinded children in stage 0-3 years old. A survey on functional diversity and deaf blindness has been prepared to assess the competence level of the students. With the results obtained, a project has been prepared aiming to provide strategies for the Technician in Early Childhood Education to intervene in the educational process of children with deaf blindness. The research work has been carried out as follows. First, the relationship between childhood and disability has been stablished. The term deaf blindness and its causes, the warning signs, the early care process and the professionals who intervene from the health, social, educational and support areas have been defined. Finally, the educational guidelines applied in the cognitive, motor and emotional development of children with deaf blindness have been explained. As a result of the investigation, it has become clear that the students partially understand the educational process of a child who is deaf blinded. Therefore, the intervention project developed not only provides the necessary strategies but is also linked to the cognitive and motor development module.En las siguientes líneas, se detalla la investigación realizada a un grupo del primer curso del ciclo de Técnico/a Superior de Educación Infantil con la finalidad de determinar el nivel competencial del alumnado en materia de sordoceguera en la etapa comprendida de cero a tres años. Para analizar el nivel de los/as estudiantes, se ha elaborado una encuesta sobre diversidad funcional y sordoceguera. Con los resultados obtenidos, se ha realizado un proyecto que pretende dotar de estrategias a los/as Técnicos/as de Educación Infantil para intervenir en el proceso educativo de los niños y niñas con sordoceguera. Para llevar a cabo la investigación, en primer lugar, se ha comentado la relación entre infancia y diversidad funcional. Seguidamente, se ha definido el término sordoceguera y se han expuesto sus causas, las señales de alerta, el proceso de atención temprana y los profesionales que intervienen desde el ámbito sanitario, social, educativo y de apoyo. Por último, se han explicado las pautas educativas aplicadas en el desarrollo cognitivo, motor, emocional, de los niños/as con dicha diversidad. Como resultado de la investigación, ha quedado en evidencia que el alumnado objeto de estudio conoce solo de manera parcial el proceso educativo de un/a niño/a sordociego. Por consiguiente, el proyecto de intervención elaborado no solo dota de las estrategias necesarias, sino que además se encuentra vinculado con el módulo de desarrollo cognitivo y motor.
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