|
L'us de les TIC s'ha estès de forma vertiginosa a les nostres societats. Actualment, més de la meitat dels xiquets d'entre 9 i 10 anys utilitzen algun tipus de dispositiu electrònic almenys una vegada al dia, però es a la franja d'edat entre els 13 i els 14 on l'smatphone dona el salt i es convertix, d'una tecnologia d'ús esporàdic lúdic, a una ferramenta de comunicació entre el grup d'iguals. Per això es fa una proposta didàctica basada en valors democràtics, pensada per a l'entrenament de l'aprenentatge autoregulat i per a una educació tecnològica amb les TIC que, per una banda, reduïsca les desigualtats (fonamentalment l'escletxa digital) i, per altra, eduque en el correcte ús d'aquestes potents eines de socialització. Per a fer-ho S'utilitzarà software open source com Mastodon, Telegram, PixelFed i projectes que es basen en la cooperació i el suport mutu, com Viquipèdia i altres.
Es desenvolupa, com a exemple teòric d'aquesta proposta didàctica, una unitat didàctica de sis sessions, centrada en el tercer curs de l'E.S.O i, en concret, al bloc de continguts relacionats amb els ecosistemes. S'elabora material didàctic propi molt lligat a l'ús de TIC democràtiques i al treball cooperatiu a l'aula. Es fa una reflexió teòrica sobre l'ús de les TIC a les nostres vides, les implicacions ecològiques de les TIC i els problemes que poden sorgir amb aquest tipus de propostes a l'aula.The use of ICTs has spread dramatically to our societies. Currently, more than half of children between 9 and 10 years old use some type of electronic device at least once a day, but it is in the age group between 13 and 14 where the smartphone takes the leap and is converts, from a technology of sporadic playful use, to a communication tool between the peer group. That is why a didactic proposal based on democratic values is made, designed for the training of self-regulated learning and for a technological education with ICT that, on the one hand, reduces inequalities (fundamentally the digital gap) and, on the other, educates in the correct use of these powerful socialization tools. To do this, open source software such as Mastodon, Telegram, PixelFed and projects that are based on cooperation and mutual support, such as Viquipèdia and others, will be used.
As a theoretical example of this didactic proposal, a didactic unit of six sessions is developed, focused on the third year of compulsory secondary education and, specifically, on the content block related to ecosystems. Own didactic material closely linked to the use of democratic ICT and cooperative work in the classroom is produced. A theoretical reflection is made on the use of ICT in our lives, the ecological implications of ICT and the problems that can arise with this type of proposal to the classroom.
|