|
This contribution is inserted in a larger Research Project that investigates the analysis of situations in the classroom of Children. In addition, we investigate how from the analysis of the reality of the classrooms of 3, 4 and 5 years the reflection and construction of the knowledge of future teachers is facilitated (Initial Teacher Training). Therefore, from this project we link theory and practice, reflection and action.
To raise the issue of the participation of infants, we take as reference the concepts of democracy and human rights that are inextricably linked. Theory and historical experience show that only in a state of democratic law can such principles be recognized. Education from Human Rights teaches the importance of knowing, valuing and respecting the rights of people as a requirement of their status as human beings and as patterns of inclusive, fair, peaceful and solidary social coexistence.Esta aportación se inserta en un Proyecto de Investigación más amplio que indaga sobre análisis de situaciones de aula de Infantil. Además, investigamos cómo desde el análisis de la realidad de las aulas de 3, 4 y 5 años se facilita la reflexión y construcción del conocimiento de los futuros Maestros (Formación Inicial del Profesorado). Por tanto, desde este proyecto vinculamos teoría y práctica, reflexión y acción.
Para plantear el tema de la participación de los infantes tomamos como referente los conceptos de democracia y derechos humanos que están indisolublemente unidos. La teoría y la experiencia histórica demuestran que solamente en un estado de derecho democrático es posible que se reconozcan dichos principios. La Educación desde los Derechos Humanos enseña la importancia de conocer, valorar y respetar los derechos de las personas como exigencia de su condición de seres humanos y como pautas de convivencia social inclusiva, justa, pacífica y solidaria.
|