NAGIOS: RODERIC FUNCIONANDO

Llegenda i paisatge com a elements de mediació literària. Encantades i pedagogia de l'imaginari

Repositori DSpace/Manakin

IMPORTANT: Aquest repositori està en una versió antiga des del 3/12/2023. La nova instal.lació está en https://roderic.uv.es/

Llegenda i paisatge com a elements de mediació literària. Encantades i pedagogia de l'imaginari

Mostra el registre parcial de l'element

dc.contributor.author Bataller Català, Alexandre
dc.date.accessioned 2021-01-08T18:08:30Z
dc.date.available 2021-01-08T18:08:30Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Bataller Català, Alexandre 2020 Llegenda i paisatge com a elements de mediació literària. Encantades i pedagogia de l'imaginari Cultura, Lenguaje y Representación 23 7 23
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10550/76930
dc.description.abstract The possibilities of literary mediation of the legendary landscape are analyzed based on a literary experience developed with primary school students in a natural space where a legend is linked (in particular, Barranc de l'Encantada in Planes, Alicante). The work places the relationship between legend, history and scientific thought and the distinction between stories and legends based on their marvelous or historical nature. The concepts of magical thinking, imagination and fantasy associated with children are treated, in the context of a pedagogy of the imaginary. For the analysis and understanding of the Enchanted legend, contextualising the medieval tales where seals and aquatic women appear, including Melusina and the subsequent stories that come from it. Common elements and survival of credibility and historicity are mentioned in the oral stories about Valencian fairies. Finally, elements of analysis of the concrete reception and literary creation of the legend are provided, based on the follow-up of the literary route and the interview with the teacher who has designed the best didactic device based on elements of literature of oral transmission associated to a territory.
dc.language.iso cat
dc.relation.ispartof Cultura, Lenguaje y Representación, 2020, num. 23, p. 7-23
dc.subject Literatura
dc.subject Ciència Ensenyament
dc.title Llegenda i paisatge com a elements de mediació literària. Encantades i pedagogia de l'imaginari
dc.type journal article es_ES
dc.date.updated 2021-01-08T18:08:30Z
dc.identifier.doi 10.6035/clr.2020.23.1
dc.identifier.idgrec 142400
dc.rights.accessRights open access es_ES

Visualització       (248.2Kb)

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)

Mostra el registre parcial de l'element

Cerca a RODERIC

Cerca avançada

Visualitza

Estadístiques