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Durkheim’s study of the social function of religion interprets pilgrimage
and tourism as forms of travel that involve a transition from the
profane/routine to the sacred/religious. Tourism along the Camino de
Santiago today is based on Christian pilgrimage routes dating back to
the 9th century leading to the tomb of the Apostle Saint James the
Great in the Cathedral of Santiago de Compostela. Since the late 20th
century, institutional policies aimed at promoting the Camino de Santiago
have fostered a secularised image of the Santiago pilgrimage
that has resulted in a spectacular rise in tourism in recent decades.
Thanks to the ability of cinema to create and disseminate powerful
imaginaries related to a place or a culture, depictions of the Camino
in film, among other media, have contributed to the development of
this image. This article focuses on an aspect that has not received
much attention in explorations of the Camino in either film studies or
tourist studies, with a textual analysis of two films about the Santiago
pilgrimage, Roberto de Santiago’s Road to Santiago (Al final del camino,
2009), and The Way (2010), directed by American filmmaker Emilio
Estevez. Although both are Spanish productions, these films target
very different audiences. This textual analysis reveals the use of different
discursive strategies in the representation of the Camino, while
nevertheless maintaining a similar spiritual dimension of the religious
pilgrimage through unique experiences of tourism of the sacred.El estudio durkheimiano sobre la función social de la religión interpreta
la peregrinación y el turismo como formas de movilidad mediante
las que se lleva a cabo el tránsito de lo profano-cotidiano a lo
sagrado-religioso. El turismo que recorre el Camino de Santiago hoy
se cimenta sobre las rutas cristianas de peregrinaje surgidas en el siglo
IX que tenían como destino la tumba del apóstol Santiago el Mayor
ubicada en la Catedral de Santiago de Compostela. Desde finales del
siglo XX las políticas institucionales orientadas a la promoción del
Camino de Santiago han promovido una imagen secularizada del peregrinaje
jacobeo que ha dado como resultado un espectacular incremento
del turismo en las últimas décadas. A la expansión de esta imagen
han contribuido, entre otros, las representaciones audiovisuales
del Camino gracias a la capacidad del cine para crear y difundir poderosos
imaginarios sobre un lugar o una cultura. Este trabajo se centra
en un aspecto poco frecuentado por los estudios del Camino, fílmicos
o turísticos: el análisis textual de dos películas de temática jacobea, Al
final del camino (2009) de Roberto de Santiago, y The Way/El Camino
(2010), del estadounidense Emilio Estevez. Aun siendo ambas de
producción española, están concebidas para públicos muy distintos.
El análisis textual evidencia el uso de estrategias discursivas dispares
en la representación del Camino que, sin embagro, coinciden en mantener
vigente cierto sentido espiritual de la peregrinación religiosa
mediante peculiares experiencias de sacralidad turística.
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