NAGIOS: RODERIC FUNCIONANDO

Secular Re-Simbolisation of the Santiago Pilgrimage in Spanish Cinema: the Case of "The Way" and "Road to Santiago"

Repositori DSpace/Manakin

IMPORTANT: Aquest repositori està en una versió antiga des del 3/12/2023. La nova instal.lació está en https://roderic.uv.es/

Secular Re-Simbolisation of the Santiago Pilgrimage in Spanish Cinema: the Case of "The Way" and "Road to Santiago"

Mostra el registre parcial de l'element

dc.contributor.author Mestre Pérez, Rosanna
dc.date.accessioned 2021-03-03T11:32:07Z
dc.date.available 2021-03-04T05:45:05Z
dc.date.issued 2020 es_ES
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10550/78158
dc.description.abstract Durkheim’s study of the social function of religion interprets pilgrimage and tourism as forms of travel that involve a transition from the profane/routine to the sacred/religious. Tourism along the Camino de Santiago today is based on Christian pilgrimage routes dating back to the 9th century leading to the tomb of the Apostle Saint James the Great in the Cathedral of Santiago de Compostela. Since the late 20th century, institutional policies aimed at promoting the Camino de Santiago have fostered a secularised image of the Santiago pilgrimage that has resulted in a spectacular rise in tourism in recent decades. Thanks to the ability of cinema to create and disseminate powerful imaginaries related to a place or a culture, depictions of the Camino in film, among other media, have contributed to the development of this image. This article focuses on an aspect that has not received much attention in explorations of the Camino in either film studies or tourist studies, with a textual analysis of two films about the Santiago pilgrimage, Roberto de Santiago’s Road to Santiago (Al final del camino, 2009), and The Way (2010), directed by American filmmaker Emilio Estevez. Although both are Spanish productions, these films target very different audiences. This textual analysis reveals the use of different discursive strategies in the representation of the Camino, while nevertheless maintaining a similar spiritual dimension of the religious pilgrimage through unique experiences of tourism of the sacred. en_US
dc.description.abstract El estudio durkheimiano sobre la función social de la religión interpreta la peregrinación y el turismo como formas de movilidad mediante las que se lleva a cabo el tránsito de lo profano-cotidiano a lo sagrado-religioso. El turismo que recorre el Camino de Santiago hoy se cimenta sobre las rutas cristianas de peregrinaje surgidas en el siglo IX que tenían como destino la tumba del apóstol Santiago el Mayor ubicada en la Catedral de Santiago de Compostela. Desde finales del siglo XX las políticas institucionales orientadas a la promoción del Camino de Santiago han promovido una imagen secularizada del peregrinaje jacobeo que ha dado como resultado un espectacular incremento del turismo en las últimas décadas. A la expansión de esta imagen han contribuido, entre otros, las representaciones audiovisuales del Camino gracias a la capacidad del cine para crear y difundir poderosos imaginarios sobre un lugar o una cultura. Este trabajo se centra en un aspecto poco frecuentado por los estudios del Camino, fílmicos o turísticos: el análisis textual de dos películas de temática jacobea, Al final del camino (2009) de Roberto de Santiago, y The Way/El Camino (2010), del estadounidense Emilio Estevez. Aun siendo ambas de producción española, están concebidas para públicos muy distintos. El análisis textual evidencia el uso de estrategias discursivas dispares en la representación del Camino que, sin embagro, coinciden en mantener vigente cierto sentido espiritual de la peregrinación religiosa mediante peculiares experiencias de sacralidad turística. es_ES
dc.language.iso en_US es_ES
dc.subject Camino de Santiago es_ES
dc.subject spanish cinema es_ES
dc.subject religious tourism es_ES
dc.subject secular spirituality es_ES
dc.subject textual analysis es_ES
dc.subject sacred and profane es_ES
dc.title Secular Re-Simbolisation of the Santiago Pilgrimage in Spanish Cinema: the Case of "The Way" and "Road to Santiago" es_ES
dc.title.alternative Los espacios del cine español de ficción como factor de promoción turística del patrimonio geográfico y cultural autóctonos es
dc.type journal article es_ES
dc.subject.unesco UNESCO::CIENCIAS DE LAS ARTES Y LAS LETRAS es_ES
dc.identifier.idgrec 56112 es_ES
dc.accrualmethod - es_ES
dc.embargo.terms 0 days es_ES

Visualització       (915.2Kb)

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)

Mostra el registre parcial de l'element

Cerca a RODERIC

Cerca avançada

Visualitza

Estadístiques