|
The tiger mosquito (Aedes albopictus) is a kind of original deputy from Southeast Asia that, due to the means of transporting goods and people, has been transported to other regions of the world, such as the Valencian Autonomous Region, where it was detected in 2009, and since then its dispersion and colonization has continued. Furthermore, apart from being an invasive species, it also represents a potential risk to the health and well-being of citizens, due to its ability to transmit disease-causing pathogens as a consequence of its way of feeding. The current problem, far from diminishing, is aggravating year after year, with which it is of utmost importance to raise awareness in society, and therefore the students. In this regard, a didactic proposal has been designed that combines both the academic and social aspects of training. For this purpose, the Service-Learning method has been used, in which the students carry out a real action outside and inside the classroom while providing a service to the community. In this way, it is intended that you expand both your knowledge and skills and your attitudes. Finally, an enriching feedback is provided between public entities, students and citizens.El mosquito tigre (Aedes albopictus) es una especie de díptero originaria del sudeste asiático que, debido a los medios de transporte de mercancías y personas, ha sido transportado a otras regiones del mundo, como por ejemplo la Comunitat Valenciana, donde fue detectado en 2009, y desde entonces ha continuado su dispersión y colonización. Además, aparte de ser una especie invasora, también representa un potencial riesgo para la salud y el bienestar de la ciudadanía, debido a su capacidad para transmitir agentes patógenos causantes de enfermedad como consecuencia de su manera de alimentarse. La problemática actual, lejos de disminuir, se está agravando año tras año, con lo que es de suma importancia concienciar a la sociedad, y por ende al alumnado. A este respecto, se ha diseñado una propuesta didáctica que aúna tanto el aspecto formativo académico como el social. Para tal fin, se ha utilizado el método de Aprendizaje-Servicio (ApS), en el cual el alumnado realiza una acción real fuera y dentro del aula prestando al mismo tiempo un servicio a la comunidad. De esta manera, se pretende que amplíe tanto sus conocimientos y competencias como sus actitudes. Finalmente, se proporciona una retroalimentación enriquecedora entre entidades públicas, alumnado y ciudadanía.
|