|
Wireless communications for vehicular applications in fifth generation cellular systems (5G) are required to be of low latency and high reliability. Among other factors, the amount of control information to be exchanged between each vehicle and the base station can penalize the communication latency. Several 5G vehicular use cases involve communications within groups of vehicles, for instance, vehicle platooning. This work is focused on exploiting the structure and characteristics of this particular group-based vehicular service to decrease the control information exchange related to the channel estimation stage necessary for vehicle to infrastructure cellular communications. A scheme based on channel spatial interpolation is proposed, where the real channel is only available at a subset
of vehicles, and subsequent spatial interpolation of the channel provides estimates of the large-scale channel parameters for the rest of vehicles in the group. In the paper, communication cost expressions are derived for centralized and distributed topologies,
considering a scenario with a macro base station serving a vehicle platoon. The evaluation results show that the distributed topology is more efficient in terms of communication cost, while the centralized architecture is more robust against inter-vehicle distance variations.Las comunicaciones inalámbricas para aplicaciones vehiculares en sistemas celulares de quinta generación (5G) deben ser de baja latencia y alta fiabilidad. Entre otros factores, la cantidad de información de control que debe intercambiarse entre cada vehículo y la estación base puede penalizar la latencia de la comunicación. Varios casos de uso vehicular 5G
implican comunicaciones dentro de grupos de vehículos, por ejemplo el pelotón de vehículos. Este trabajo se centra en explotar la estructura y características de este servicio vehicular particular basado en grupos para disminuir el intercambio de información de control relacionado con la etapa de estimación del canal necesaria para las comunicaciones celulares entre vehículos e infraestructura celular. Se propone un esquema basado en la interpolación espacial del canal en el que el canal real sólo está disponible en un subconjunto de vehículos, y la posterior interpolación espacial del canal proporciona estimaciones de los parámetros del canal a gran escala para el resto de vehículos del grupo. En el artículo, se derivan expresiones de coste de comunicación para topologías centralizadas y distribuidas,
considerando un escenario con una macro estación base que da servicio a un pelotón de vehículos. Los resultados de la evaluación muestran que la topología distribuida es más eficiente en términos de coste de comunicación, mientras que la arquitectura centralizada
centralizada es más robusta frente a las variaciones de distancia entre vehículos.
entre vehículos.
|