|
No hi ha dubte que vivim en un món que està canviant a un ritme accelerat. Si el context va canviant, les organitzacions també han de canviar per a adequar-se a aquest nou escenari. Com assenyala Fullan (2020), el canvi ha canviat. Canvi que en aquests moments és més dinàmic i ens ofereix moltes més possibilitats, tant de fracassar com de tenir èxit. Ara bé, una qüestió evident és que la direcció i el lideratge han canviat de manera irreversible.
A més, la crisi mundial causada per la pandèmia de la COVID-19 ha suposat un gran desafiament per a tots els sistemes educatius arreu del món. Aquesta pandèmia ha originat que el lideratge de la direcció escolar trontolle entre la supervivència i l’abisme en el qual molts dels directius i directives han hagut de bregar perquè l’organització i la gestió dels seus centres escolars funcionara correctament. És un fet constatat que la qualitat de l’educació depèn, entre altres factors rellevants, de les pràctiques directives i del lideratge que es duga a terme en les institucions educatives. Els directius i les directives cada vegada més es constitueixen com a agents promotors d’innovació i de canvi educatiu, tal com ha demostrat la pandèmia. Professionals que han hagut de navegar en la complexitat i la incertesa, conviure amb la pressió i amb la transformació cultural i digital.
Si hem après alguna lliçó de tot això és que tant la direcció com el lideratge són l’essència del bon funcionament d’una organització. Per tant, aquest material docent vol ser un crit d’atenció per a repensar i perfilar els senyals d’identitat tant de la direcció com del lideratge que en aquests moments les organitzacions escolars demanen, com també albirar escenaris futurs.There is no doubt that we live in a world that is changing at an accelerated pace. If the context is changing, organizations must also change to adapt to this new scenario. As Fullan (2020) points out, change has changed. Change that at the moment is more dynamic and offers us many more possibilities, both to fail and to succeed. Now, an obvious issue is that direction and leadership have changed irreversibly.
In addition, the global crisis caused by the COVID-19 pandemic has posed a major challenge for all education systems around the world. This pandemic has caused the leadership of the school leadership to falter between survival and the abyss in which many of the principals have had to struggle for the organization and management of their schools to function properly. It is a fact that the quality of education depends, among other relevant factors, on the management practices and leadership that is carried out in educational institutions. Managers are increasingly becoming agents of innovation and educational change, as the pandemic has shown. Professionals who have had to navigate complexity and uncertainty, coexist with pressure and cultural and digital transformation.
If we’ve learned a lesson from all of this, it’s that both leadership and leadership are the essence of how well an organization works. Therefore, this teaching material aims to be a wake-up call to rethink and outline the hallmarks of both leadership and leadership that school organizations are currently calling for, as well as to envision future scenarios.
|