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Key competences are essential for an end-to-end education. The purpose of this study was to assess the contribution of vocational education and training to the development of Learning to learn, Autonomy and Initiative, Communication Skills, and Information Processing and Digital Competence. For that purpose, both quantitative and qualitative research was performed with first-year students of the Nursing Assistant VET course (blended learning). Surveys and individual interviews were used to analyze the development of key competences and identify weaknesses, to describe improvement proposals, and to establish strategies aimed to engage students in their learning process. Results showed a self-evaluation of 3.4 in Autonomy and Initiative, 3.1 in Communication Skills, 3 in Learning to Learn, and 2.7 in Information Processing and Digital Competence (out of 4). The role of the course in the development of these competencies received a score of 3. The skills to be improved were associated with time management, searching for information, emotional management, working in international settings, persuasion, and training on specific professional software. The main improvement proposals gathered were Aules optimization, a better coordination among teachers, and more hands-on training. In the absence of further studies that clarify when to carry out this survey, students deemed it useful both for themselves and for their teachers. Therefore global results were satisfactory and students’ contributions during interviews allowed us to glimpse their engagement with their learning process and opened improvement opportunities into the development of the aforementioned competencies.Las competencias clave son imprescindibles para una educación integral. El objetivo de este estudio fue evaluar la contribución de la formación profesional al desarrollo de Aprender a aprender, Autonomía e iniciativa, Habilidades de comunicación y Tratamiento de la información y competencia digital. Para ello se realizó una investigación cuantitativa y cualitativa con alumnado de primero en Técnico en Cuidados Auxiliares de Enfermería, modalidad semipresencial. Se utilizaron encuestas y entrevistas individuales para analizar el desarrollo de competencias clave, identificar puntos débiles, describir propuestas de mejora y establecer estrategias para implicar al alumnado en su proceso de aprendizaje. Los resultados mostraron una autovaloración (sobre 4) de 3,4 en Autonomía e iniciativa, 3,1 en Habilidades de comunicación, 3 en Aprender a aprender y 2,7 en Tratamiento de información y competencia digital, con una contribución global del ciclo a su desarrollo de 3. Las habilidades a mejorar se relacionaron con la organización del tiempo, la búsqueda de información, la gestión emocional, el trabajo en contextos internacionales, la persuasión y la formación en programas informáticos específicos profesionales. La optimización de Aules, la coordinación entre docentes y la realización de más prácticas fueron las principales propuestas de mejora. A falta de más estudios que clarifiquen el momento idóneo de aplicación, el alumnado consideró útil la encuesta para sí mismo y para el profesorado. Por tanto, los resultados globales fueron satisfactorios y las aportaciones del alumnado entrevistado permitieron vislumbrar su implicación con el proceso de aprendizaje y abrieron oportunidades de mejora en el desarrollo de dichas competencias.
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