|
L’escola rural tradicionalment s’ha vist condicionada per una gran quantitat de prejudicis
socials que han afectat a la seua imatge. Una institució que sempre ha hagut de conviure
en un segon plànol, sense que es tinguera en compte la seua pròpia realitat, la del món
rural. Així doncs, aquesta investigació sorgeix amb l’objectiu de descobrir si aquesta
visió social sobre l’ensenyament rural confirma que aquest és un model caduc, sense
possibilitats de futur, o si les característiques de l’Educació Física de l’escola rural
s’ajusten, per contra, als principis globalitzadors de l’ensenyament actual. Per a donar
resposta a aquesta disjuntiva, hem adoptat un model d’investigació col·laborativa i una
estratègia metodològica d’estudi de cas. En aquesta investigació han participat alumnat,
mestres, equip directiu, veïns i veïnes, voluntaris/es, membres de l’ajuntament, entre
altres persones, i que ha tingut com a protagonista l’Escola Pública de Fortaleny. Per
aquest motiu l’hem anomenada: el cas de Fortaleny. El projecte d’intervenció que es
desenvolupa pren la forma d’aprenentatge-servei (ApS), està conformat per 9 sessions
i culmina amb l’elaboració d’un documental. Els principals resultats revelen que
l’Educació Física de l’escola rural de Fortaleny presenta trets identificatius que la
vinculen amb els principis pedagògics actuals (ràtio reduïda, agrupacions multigrau,
ensenyament interdisciplinar, individualitzat, obert a la comunitat i que es desenvolupa
en contacte amb el medi natural) i que, per tant, compta amb grans possibilitats
educatives. La incorporació de propostes metodològiques experiencials i
globalitzadores, com l’ApS, ha afavorit que l’alumnat es familiaritze amb aspectes
vinculats amb el saber, saber fer, saber ser i saber compartir, així com amb un servei
social amb un gran impacte en la comunitat, contribuint a la seua formació integral.
Aquest és un fet que ens permet parlar de l’escola rural com un dels referents
pedagògics del present i del futur. No obstant, el tipus de metodologia emprada per cada
docent, generalment provinent d’un sistema tradicional, pot limitar i reduir les
contribucions d’aquest tipus de propostes.Rural schools have traditionally been conditioned by a large number of social prejudices
that have affected its image. This institution has always had to leave in the background
without taking into account its own reality, the rural world. Thus, this research emerges
with the aim of discovering whether this social view about rural education confirms that
this is an outdated model, with no future possibilities, or if the singularity of the Physical
education subject in this type of schools is adjusted, on the contrary, to the globalizing
principles of current teaching. To answer this dilemma, we adopted a collaborative
research model and a case study methodological strategy. Students, teachers, the
school management team, neighbours, volunteers, members of the city council, among
others, participated in this research, and the Fortaleny Public School was the protagonist.
For this reason, we have called it: the case of Fortaleny. The intervention project
developed took the form of service-learning (SL), consisted of 9 sessions and culminated
in the production of a documentary. The main results reveal that Physical Education in
the rural school of Fortaleny presented identifying features that link it with current
pedagogical principles (reduced ratio, multigrade groupings, interdisciplinary teaching,
individualized, open to the community and developed in contact with the natural
environment) and that, therefore, has great educational possibilities. The incorporation
of experiential and globalizing methodological proposals, such as Service-Learning,
allowed that students become familiar with aspects related to knowing, knowing how to
do, knowing how to be and knowing how to share as well as with a social service with a
great impact on the community, which will contribute to their comprehensive training.
This allows us to speak of the rural school as one of the pedagogical references of the
present and the future. However, the type of methodology used by each teacher,
generally rooted in a traditional system, can limit and reduce the contributions of this type
of proposals.
|