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Quantitative and qualitative action research work, ethnographic, with an exploratory-descriptive scope, with observation, survey and interview tools. The general objective was to determine if really, in ethics classes, moral neuroeducation and its application in community work with challenges in real scenarios and the metacognitive analysis of moral innateness, it further enhances ethical and civic competences in ITESM professional students, than in normal ethics classes with a single immersion in the community. The importance of metacognition in the learning and decision-making processes in everyday ethical dilemmas that students are empowering with the practice of hypothetical dilemmas towards real dilemmas. Correlations are presented between students who lived the experience in living lab in indigenous communities in Chiapas, Mexico and other students in classrooms in two ITESM Campuses. It was found that: moral neuroeducation and its application in community work with challenges in real scenarios through total insertion in the indigenous communities of Chiapas and the metacognitive analysis of moral innateness, further potentiates the ethical and civic competences in students from four dimensions: personal, interpersonal, professional and social. The role of moral neuroeducational teachers contributed significantly. Empathy for the other, alert to the performance of protection and help. Greater exercise of complex cognitive executive functions is necessary. In this sense, working with the development of metacognition is one of the basic components to promote the development of meaningful learning.Trabajo de investigación-acción cuanti-cuali, etnográfica , con un alcance exploratorio-descriptivo, con herramientas de observación, encuesta y entrevista. El objetivo general fue determinar si realmente en las clases de ética, la neuroeducación moral y su aplicación en el trabajo comunitario con retos en escenarios reales y el análisis metacognitivo sobre el innatismo moral, potencia más las competencias éticas y ciudadanas en alumnos de profesional del ITESM, que en clases normales de ética con una sola inmersión en la comunidad. La importancia de la metacognición, en los procesos de aprendizaje y toma de decisiones en los dilemas éticos cotidianos que los alumnos van empoderando con la práctica de dilemas hipotéticos hacia los dilemas reales. Se presentan correlaciones entre los alumnos que vivieron la experiencia en living lab en comunidades indígenas en Chiapas, México y otros alumnos en aulas en dos Campus del ITESM. Se comprobó que: la neuroeducación moral y su aplicación en el trabajo comunitario con retos en escenarios reales mediante inserción total en las comunidades indígenas de Chiapas y el análisis metacognitivo sobre el innatismo moral, potencializa más las competencias éticas y ciudadanas en alumnos desde cuatro dimensiones: personal, interpersonal, profesional y social. El rol de los profesores neuroeducadores morales coadyuvó significaticativamente. La empatía por el otro, alerta a la actuación de la protección y ayuda. Es necesario un mayor ejercicio de las funciones ejecutivas cognitivas complejas. En este sentido, trabajar con el desarrollo de la metacognición es uno de los componentes básicos para fomentar el desarrollo de aprendizajes significativos.
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