Mostra el registre parcial de l'element
dc.contributor.author | Martínez Usarralde, María Jesús | |
dc.contributor.author | Álvarez Domínguez, Pablo | |
dc.date.accessioned | 2022-01-10T11:56:13Z | |
dc.date.available | 2022-01-10T11:56:13Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Martínez Usarralde, María Jesús Álvarez Domínguez, Pablo 2022 Lections through Lecture Performance. Making forgotten conflicts visible through International and Comparative Education. Revista Española de Educación Comparada 40 91 111 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10550/81262 | |
dc.description.abstract | In the supra and international scenario, conflict and education in countries involved in armed conflicts have become a powerful raison d'être on the part of both institutions and scholars, that have been developing various topics regarding politics and organization, in addition to didactics. Comparative and International Education are presently redefinin its features and ontological elements and contribute to these issues, given their plural and eclectic nature. In the light of the abovementioned, this article aims to present the research and results of an innovative education project that relies on International Education to spotlight the situation of education in countries involved in conflict. The proposal gathers different actions on methodological innovation, all with a common thread: the implementation of drama-based techniques in the classroom, in particular, the Lecture-Performance, an hybrid concept which combines research and student's autonomous work with basic resources of theatrical practice. The main results of the study show that this teaching methodology encourages students to develop creativity, originality and spontaneity, fostering responsibility, tolerance and empathy in relation to international and comparative conflicts. En el escenario supra e internacional, el conflicto y la educación en países involucrados en conflictos armados se han convertido en una poderosa raison d'être tanto de ins- tituciones como de la academia, que han venido desentrañando diversos temas desde política y organización, además de la didáctica educativas. La Educación Comparada e Internacional está redefiniendo sus rasgos y elementos ontológicos y contribuye a estos temas, dado su carácter plural y ecléctico. A la luz de lo anterior, este artículo tiene como objetivo presentar la investigación y los resultados de un proyecto educativo innovador que se apoya en la Educación Internacional para resaltar la situación de la educación en países en conflicto. La pro- puesta recoge diferentes acciones de innovación metodológica, todas con un hilo con- ductor: la implementación de técnicas basadas en el drama en el aula, en particular, la Lecture-Performance, un concepto híbrido que combina la investigación y el trabajo autónomo del alumnado con los recursos básicos de la práctica teatral. Los principales resultados del trabajo ponen de manifiesto que esta metodología didáctica fomenta en el alumnado el desarrollo de la creatividad, la originalidad y la espontaneidad, potenciando la responsabilidad, la tolerancia y la empatía en relación con los conflictos internaciona- les y comparados. | |
dc.language.iso | eng | |
dc.relation.ispartof | Revista Española de Educación Comparada, 2022, vol. 40, p. 91-111 | |
dc.subject | Educació internacional | |
dc.title | Lections through Lecture Performance. Making forgotten conflicts visible through International and Comparative Education. | |
dc.type | journal article | es_ES |
dc.date.updated | 2022-01-10T11:56:14Z | |
dc.identifier.doi | 10.5944/reec.40.2022.31171 | |
dc.identifier.idgrec | 149541 | |
dc.rights.accessRights | open access | es_ES |