|
The advance of digital technologies is changing the teaching-learning process in response
to the need to incorporate ICTs into the teaching process. In this circumstance, initial
training becomes indispensable for an implementation that takes into account all the
aspects that interfere with the teaching-learning processes. To this end, models that take
into account the different conceptual, pedagogical and technological dimensions can help
in the optimal insertion of digital technology in schools. This descriptive research
analyses the self-perceptions based on the TPACK (Technological Pedagogical Content
Knowledge) model of a total of 43 future teachers, belonging to the last year of the Degree
in Primary Education of the University of Valencia. Likewise, a comparison is made
between the mentions in which they are enrolled and the gender to which they belong.
The results show high perceptions in pedagogical technological knowledge (TPK) and in
pedagogical knowledge (PK), and lower in technological knowledge (TK). With regard
to the mentions, the participants in the ICT mention show greater confidence in
integrating digital technologies, while the Foreign Language mention shows the least
confidence. In terms of gender, men's results are slightly higher in all dimensions except
pedagogical knowledge (PK). The results obtained raise concerns about the need to
rethink the initial training that teachers receive, especially in the integration of technology
into teaching processes and its link to the contents of school subjects.El avance de las tecnologías digitales está haciendo que los procesos de enseñanza-aprendizaje se vean modificados ante la necesidad de incorporar las TIC en la labor
docente. En esta circunstancia, la formación inicial se torna indispensable de cara a una
implementación que tenga en cuenta todos los aspectos que interfieren en el proceso
educativo. Para ello, modelos que tengan en cuenta las diferentes dimensiones
conceptuales, pedagógicas y tecnológicas pueden ayudar en una óptima inserción de la
tecnología digital en la escuela. Por ello, esta investigación de carácter descriptivo analiza
las autopercepciones en base al modelo TPACK (Technological Pedagogical Content
Knowledge) de un total de 43 futuros y futuras docentes, pertenecientes al último curso
del Grado de Maestro/a en Educación Primaria de la Universitat de València. Asimismo,
se realiza una comparativa entre las menciones en las cuales están matriculados/as y el
género al que pertenecen. Los resultados muestran percepciones altas en el conocimiento
tecnológico pedagógico (TPK) y en el conocimiento pedagógico (PK), y más bajas en el
conocimiento tecnológico (TK). Respecto a las menciones, los y las participantes de la
mención de TIC muestran una mayor confianza a la hora de integrar las tecnologías
digitales, mientras que la mención de Lengua Extranjera es la que menor confianza
presenta. En cuanto al género, los resultados de hombres son ligeramente superiores en
todas las dimensiones excepto en el conocimiento pedagógico (PK). Con ello, los
resultados obtenidos hacen plantearse la necesidad de repensar la formación inicial que
reciben los y las docentes, especialmente en la integración de la tecnología en los procesos
pedagógicos y en su vinculación con los contenidos de las materias escolares.
|