|
La teoria de l’optimitat (TO) sorgeix en els anys noranta com a resposta als problemes
conceptuals generats per les teories derivacionals, basades en regles i amb formes
intermèdies entre l’input i l’output l’estatus de les quals era en molts casos dubtós. En un
principi, la TO optà per un model sense derivacions: una funció GEN generava tots els
outputs possibles a partir de l’entrada, que eren avaluats alhora —en paral·lel— per la
funció EVAL a partir d’una determinada priorització —una jerarquia— dels principis
universals del component CON. Malgrat decantar-se per un model en què s’avaluen
resultats finals plenament formats, Prince i Smolensky (2004) deixaven oberta la
possibilitat que s’utilitzés un mecanisme diferent per seleccionar els outputs: el serialisme
harmònic, desenvolupat posteriorment a McCarthy (2009). En el serialisme harmònic,
segueix existint un conjunt de principis universals CON que s’ordena segons una
jerarquia de prioritats i serveix a la funció EVAL per avaluar els possibles candidats. Ara
bé, el component generador GEN no proporciona candidats plenament formats, amb totes
les modificacions possibles de l’entrada, sinó només candidats que difereixen de l’entrada
en un únic aspecte. D’aquest conjunt de candidats, la jerarquia selecciona el canvi puntual
que millor satisfà la jerarquia de principis. El resultat triat, amb el canvi incorporat, es
converteix en un nou input per a la funció GEN, que genera un altre conjunt d’outputs
amb canvis puntuals que són sotmesos a avaluació per triar el resultat òptim. Aquesta
operació circular es repeteix fins que la jerarquia de principis estableix que la forma fidel
a l’entrada és el millor output, és a dir, fins que determina que cap modificació puntual
millora l’input. L’objectiu d’aquest treball és estudiar la sonorització de consonants oclusives finals de mot en el català d’Alacant per avaluar certs avantatges i inconvenients associats a les dues versions del model: la paral·lela i la serial.
|