|
This work collects the contributions to the XXI Colloquium on the History of Education held at the University of Valencia from July 6 to 8, 2022, in which the so-called Alternative Pedagogies and education in the margins are analyzed from a historical-educational perspective throughout of the entire 20th century. The works address the study of theories, policies and practices, pedagogical thought and educational experiences, which were designed, carried out or that emerged in the margins or as alternatives to the educational systems or the pedagogical standards of the different status quo of each historical moment. Educational initiatives outside or on the border of established educational, cultural, social and political systems may have brought about changes and turning points in history, ruptures, discontinuities or have failed, been forgotten or simply have had no pretensions. universalist or systemic change.Esta obra recoge las aportaciones al XXI Coloquio de Historia de la Educación celebrado en la Universitat de València del 6 al 8 de julio de 2022, en él se analizan en perspectiva histórico-educativa las llamadas Pedagogías alternativas y la educación en los márgenes a lo largo de todo el siglo XX. Los trabajos abordan el estudio de teorías, políticas y prácticas, pensamiento pedagógico y experiencias educativas, que fueron diseñadas, realizadas o que emergieron en los márgenes o como alternativas a los sistemas educativos o a los estándares pedagógicos de los diferentes status quo de cada momento histórico. Las iniciativas educativas al margen o en la frontera de los sistemas educativos, culturales, sociales y políticos establecidos pueden haber supuesto cambios y puntos de inflexión en la historia, rupturas, discontinuidades o bien haber fracasado, quedado en el olvido o simplemente no haber tenido pretensiones universalistas ni de cambio sistémico.
|