|
This research addresses the pedagogical possibilities of the feminist and LGTBIQA+ archives in the context of the educational cycles of the speciality of Sociocultural and Community Services. The theoretical review presents a brief description of the legal frame, as well as the state of the question regarding the feminist and LGTBIQA+ archives that have emerged in the Spanish State during the last decade. The revised information pivots around concepts like inclusion, equal opportunities, sexual diversity, gender diversity, family diversity, coeducation, intersectionality and transversality. It analyses, likewise, the concept of archive as a pedagogical tool and the adequacy of the proposal to the curriculum of the professional family. Regarding the methodology employed, we performed (i) a documentary analysis, including the analysis of the suitability of the archive’s funds, and (ii) an analysis of the needs of teachers and students in these educational cycles. With that objective two surveys have been carried out ad hoc, and the results confirm the interest in these issues by both communities. Finally, an innovative proposal of intervention has been developed based on the diffusion of the documentary heritage of the feminist and LGTBIQA+ archives around four spaces: internet, the archive center, the educational centers, and the public space. It provides many bibliographic resources such as documentaries and contributing activities as examples for the design of the educational intervention in these training cycles.Aquesta investigació escomet les possibilitats pedagògiques dels arxius feministes i LGTBIQA+ en el context dels cicles formatius de l'especialitat de Serveis Socioculturals i a la Comunitat. En la revisió teòrica es presenta una breu descripció del marc legal, així com de l'estat de la qüestió en relació els arxius feministes i LGTBIQA+, que han anat aflorant en l'Estat espanyol en l'última dècada. La informació revisada pivota sobre conceptes com inclusió, igualtat d'oportunitats, diversitat sexual, de gènere i familiar, coeducació, interseccionalitat o transversalitat. S'analitza així mateix el concepte d'arxiu com a eina pedagògica i l'adequació de la proposta al currículum de la família professional. Quant al mètode emprat, s'ha realitzat d'una banda una anàlisi documental, que inclou l’estudi de la idoneïtat dels fons d'aquests arxius, i per un altre una anàlisi de necessitats de professorat i de l'alumnat d'aquests cicles. Per a això s'han realitzat ad hoc dues enquestes els resultats de les quals confirmen l'interès en l'abordatge d'aquestes temàtiques per tots dos col·lectius. Finalment, s'ha desenvolupat una innovadora proposta d'intervenció basada en la difusió del patrimoni documental dels arxius feminista i LGTBIQA+ al voltant de quatre espais: internet, el centre d'arxiu, els centres educatius i l'espai públic. Es proporcionen tant recursos bibliogràfics com documentals, aportant activitats exemple per al disseny de la intervenció educativa en aquests cicles.
|