Mostra el registre complet de l'element
Atienza Gago, Rodrigo
Devís Devís, José (dir.); Valencia Peris, Alexandra (dir.); López Pastor, Víctor Manuel (dir.) Departament d'Educació Física i Esportiva |
|
Aquest document és un/a tesi, creat/da en: 2022 | |
El propòsit general d’aquesta tesi és analitzar les experiències, percepcions i expectatives d’avaluació formativa i compartida (AFiC) de l’alumnat de formació inicial del professorat d’Educació Física (FIPEF). Per assolir aquest propòsit s’han dut a terme sis estudis.
Els dos primers articles aborden les experiències d’un grup d’estudiants de FIPEF al voltant de l’avaluació que es realitzava en l’assignatura d’Educació Física (EF) durant la seua escolarització. Es va realitzar un estudi qualitatiu en el qual participaren 45 estudiants universitaris de la Facultat de Magisteri. Cada participant va redactar un relat retrospectiu de les seues experiències i va participar en dos grups de discussió.
Els articles 3 i 4, mostren les línies mestres del sistema d’AFiC que s’ha desenvolupat en ‘Didàctica de l’Educació Física en l’Educació Primària’, una assignatura de FIPEF del Grau en Mestra/...
[Llegir més ...]
[-]
El propòsit general d’aquesta tesi és analitzar les experiències, percepcions i expectatives d’avaluació formativa i compartida (AFiC) de l’alumnat de formació inicial del professorat d’Educació Física (FIPEF). Per assolir aquest propòsit s’han dut a terme sis estudis.
Els dos primers articles aborden les experiències d’un grup d’estudiants de FIPEF al voltant de l’avaluació que es realitzava en l’assignatura d’Educació Física (EF) durant la seua escolarització. Es va realitzar un estudi qualitatiu en el qual participaren 45 estudiants universitaris de la Facultat de Magisteri. Cada participant va redactar un relat retrospectiu de les seues experiències i va participar en dos grups de discussió.
Els articles 3 i 4, mostren les línies mestres del sistema d’AFiC que s’ha desenvolupat en ‘Didàctica de l’Educació Física en l’Educació Primària’, una assignatura de FIPEF del Grau en Mestra/e en Educació Primària (menció EF).
El cinqué article analitza precisament com l’alumnat de FIPEF percep l’aplicació de l’AFiC descrita en els articles 3 i 4. Es centra, concretament, en els avantatges i limitacions que perceben durant el desenvolupament d’aquest model i el seu grau de satisfacció. Per aconseguir aquest objectiu es va passar l’escala ‘Cuestionario sobre metodología y evaluación en formación inicial en educación física’ a una mostra de 136 estudiants de Grau en Mestra/e en Educació Primària. Es van realitzar anàlisis estadístics descriptius mitjançant el recompte de freqüències, mitjanes i percentatges, així com mitjançant correlacions bivariades en les quals es va emprar el coeficient rho d’Spearman.
L’últim estudi aprofundeix en les experiències d’AFiC que un grup d’estudiants de FIPEF tingué durant la seua educació obligatòria, la seua percepció del model d’AFiC aplicat en l’assignatura de ‘Didàctica de l’Educació Física en l’Educació Primària’, així com les seues expectatives d’emprar una AFiC durant el seu treball com a professores i professors. Amb aquesta finalitat es van recollir els diaris de reflexió de l’alumnat participant (un total de 42) i es feu una anàlisi temàtica de les narratives que contenien.
Els principals resultats reflexen que les experiències de l’alumnat de FIPEF durant la seua escolarització estigueren marcades per processos d’avaluació tradicionals, allunyats del model d’AFiC. Per aquest motiu la presa de contacte amb processos d’AFiC provoca recel en part de l’alumnat en els seus estudis universitaris. No obstant això, l’alumnat universitari valora positivament l’AFiC experimentada en la FIPEF, destacant els seus avantatges per damunt de les seues limitacions. En aquest sentit, els aspectes millor considerats per l’alumnat són que l’AFiC els ofereix un aprenentatge més gradual, continu, significatiu, reflexiu i adaptat. La limitació principal de l’AFiC per a l’alumnat i el professorat es refereix a l’increment de la càrrega diària de treball que suposa. Finalment, gran part de l’alumnat de FIPEF participant manifesta la seua intenció d’aplicar models d’AFiC en la seua futura pràctica professional.
Considerem que aquesta tesi pot resultar d’interés al personal docent i investigador amb inquietuds pels models d’avaluació alternatius en l’Educació Superior, concretament en la FIPEF.The general purpose of this PhD is to analyse the experiences, perceptions and expectations of Formative and Shared Assessment (FSA) of Primary Physical Education Teacher Education (PETE) students. Six studies are developed in order to achieve this purpose.
The first two articles focus on the experiences of a group of Primary PETE students around the assessment that was carried out in the subject of Physical Education (PE) during their schooling period. For this reason, a qualitative study was developed with 45 university students from the Faculty of Education. Each participant wrote a retrospective account of their experiences and participated in two focus groups.
Articles 3 and 4 show the guidelines of the FSA system that was applied in the particular subject of ‘Didactics of Physical Education in Primary Education’ as part of the Primary PETE programme.
The fifth article precisely analyses how Primary PETE students perceive the application of FSA described in Articles 3 and 4. Specifically, it focuses on the advantages and limitations they perceive during the development of this model and their degree of satisfaction. To achieve this goal, the scale ‘Questionnaire on physical education methodology and evaluation in PETE’ was applied to a sample of 136 undergraduate students. Descriptive statistical analyses were performed by counting frequencies, mean and percentages, as well as by bivariate correlations using the Spearman rho coefficient.
The latest study delves into the FSA experiences of Primary PETE students during their compulsory schooling period, their perceptions of the FSA application in the subject of ‘Didactics of Physical Education in Primary Education’, as well as their expectations of using FSA in their future work as teachers. For this purpose, the reflection diaries of the participating students were collected (a total of 42) and a thematic analysis was applied to the narratives contained.
The main results reflect that the experiences of Primary PETE students during their schooling period were marked by traditional assessment processes, which were far from the FSA model. This creates suspicions among them during their contact with FSA processes at the university. However, these students positively receive the FSA experiences during their Primary PETE programme, highlighting its advantages over its limitations. In this sense, the worthwhile aspects considered by the students are that the FSA offered them a more gradual, continuous, meaningful, reflective and adapted learning. The main FSA limitation for students and teachers refers to the increase in their daily workload. Finally, a large number of Primary PETE students express their intention to apply FSA models in their future professional practice.
We consider that this PhD may be of interest for teachers and researchers with concerns about alternative assessment models in higher education, specifically in Primary PETE programmes.
|
|
Veure al catàleg Trobes |