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European Convergence poses new challenges linked to educational renewal in music pedagogy, which respond to social demand. Therefore, the purpose of this research is to structure a methodological proposal that allows the integration of certain music therapy principles on the psychophysiological influence of music on adolescent students in the music classroom of Compulsory Secondary Education. The aim is to show the positive emotional impact of music on pupils and the need to implement this type of proposal in the normal classroom. In this socio-historical context of change, innovative approaches are offered so that teachers can develop certain musical knowledge and content (from a therapeutic approach) applied to the teaching/learning process of the subject of Music in ESO.
This proposal is based on an intervention design with a mixed quantitative-qualitative approach: on the one hand, a control group experimental design with pretest and postest; and, on the other hand, a textual analysis of the narratives constructed by the pupils and teachers involved in the classroom intervention will be carried out.
The classroom intervention will consist of a series of activities aimed at emotional regulation, making it possible to verify the effectiveness and convenience of integrating certain knowledge related to Music Therapy in the Secondary Education classroom. Based on these results and the qualitative data obtained by the participating teachers, we will try to show the relevance of training secondary school teachers in this area, without seeking to encroach on the competences of music therapy and education specialists. Thus, music will be taken as a tool for therapeutic promotion, leading students to develop a critical vision and evaluation of music; in other words, students will come to understand music as a phenomenon that has an impact on human health.La Convergencia Europea plantea nuevos desafíos vinculados con la renovación educativa en la pedagogía musical, que responden a la demanda social. Por tanto, el propósito de esta investigación es estructurar una propuesta metodológica que permita integrar determinados principios musicoterapéuticos sobre la influencia psicofisiológica de la música en el alumnado adolescente del aula musical de Educación Secundaria Obligatoria. Se pretende mostrar el impacto anímico positivo de la música en el alumnado y la necesidad de una implementación de este tipo de propuestas en el aula normalizada. En este contexto sociohistórico de cambios, se ofrecen enfoques innovadores para que el profesorado pueda desarrollar ciertos conocimientos y contenidos musicales (desde un enfoque terapéutico) aplicados al proceso de enseñanza/aprendizaje de la asignatura de Música en ESO.
La presente propuesta parte de un diseño de intervención con un enfoque mixto cuantitativo-cualitativo: por un lado, un diseño experimental de grupo de control con pretest y postest; y, por otro lado, se realizará un análisis textual de los relatos construidos por el profesorado implicado en la intervención de aula.
La intervención de aula consistirá en una serie de actividades destinadas a la regulación emocional, posibilitando la comprobación de la efectividad y conveniencia de la integración de determinados conocimientos relacionados con la Musicoterapia en el aula de Educación Secundaria. Atendiendo a estos resultados y a los datos cualitativos obtenidos por el profesorado y el alumnado participantes, se tratará de mostrar la relevancia de una formación del profesorado de Secundaria en esta línea, siempre sin pretender una invasión de competencias entre especialistas musicoterapéuticos y educativos. Así, se tomará la música como una herramienta de promoción terapéutica, que lleve al alumnado a un desarrollo de una visión y evaluación críticas respecto a la música; es decir, que el alumnado llegue a comprenderla como un fenómeno que tiene un impacto en la salud humana.
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