|
Summary One of the aims of the school as institution is to insert pupils, generally children and teenagers, in a culture developped in a wider social and economical context. School centres are strongly encouraged to accept the rules imposed by the social reproduction system leading groups. That is why the incorporation of the new technologies means, as printing press and audiovisual aids did in the past, a chance to spread knowledge among a bigger number of people, but -at the same time- it involves the risk of a mechanical, uncritical cultural assimilation which is likely to make clients more than citizens. Key words: Education system, new technologies of information and knowledge, relationships between science and history Una de las finalidades de la escuela como institución es insertar a los alumnos, niños y adolescentes por lo general, en la cultura desarrollada en un contexto social y económico más diverso. Los centros escolares reciben numerosos estímulos para aceptar las reglas impuestas por los grupos hegemónicos en el sistema de reproducción social. Por ello la incorporación de las nuevas tecnologías representa, como en su momento fue la imprenta y los medios audiovisuales, una oportunidad para difundir el conocimiento entre un mayor número de ciudadanos, pero -al mismo tiempo- supone un riesgo de una asimilación cultural mecánica, poco crítica y que forme más a clientes que a ciudadanos. Palabras clave: Sistema escolar, nuevas tecnologías de información y comunicación, relaciones entre ciencia e historia
|