|
The Research Question is: Which are the social representations that teachers manifest about their students´ genre in an area of high-school curriculum in an educational establishment institution at in the Santiago metropolitan region?
A mixed study based on a quantitative paradigm and a deepening from qualitative paradigm were used. The sample is intentional, with twenty one male and female participants of both sexes, specialized on different subjects and having different years of experience in education. The instruments for collecting data correspond to a questionnaire and to a semi-structured interview, previously validated and reliability being estimated. At the same time, documents related to educational institution were analyzed documents of the educational establishment.
The research was followed through the next chapters:
Chapter One: Relevance of the Research Problem
Chapter Two: Theoretical Framework
Chapter Three Methodological Framework
Chapter Four: Gathering and analysis of the information. Research conclusions, contributions and suggestions.
Inside Within the conclusions, the most relevant one is the one referred to the fact that teachers manifest a similar discourse in relation to sex/genre of their students when they answered the questionnaire. This is coherent with the discourse established in official documents. However, at the moment of the semi structured interview, their answers allow us to visualize to a subject who emerges with all their particularities as a subject citizen.La pregunta de la presente investigación es la siguiente: ¿Cuáles son las representaciones sociales que manifiestan docentes sobre género de sus alumnos y alumnas en un área del currículum de enseñanza media en cursos de un establecimiento educacional de la Región Metropolitana de Santiago de Chile?
El enfoque que se utilizó es un estudio mixto, desde el paradigma cuantitativo, y una profundización desde el paradigma cualitativo. La muestra de la tesis es intencional, con 21 participantes de ambos sexos, de diversas asignaturas y con diferentes años de servicio en educación.
Los instrumentos de recogida de datos corresponden a un cuestionario y a una entrevista semiestructurada, previamente validados y estimada su confiabilidad. También se revisaron documentos del establecimiento educacional.
La investigación se estructuró de la siguiente manera:
El primer capítulo trató sobre la relevancia del problema de estudio. El segundo definió el marco teórico. El tercero, el marco metodológico. El cuarto, la recolección y análisis de la información. El quinto, conclusiones de la investigación, aportes y referencias.
Dentro de las conclusiones, la de mayor relevancia nos demuestra que cuando los docentes contestan el cuestionario, manifiestan un discurso más o menos igualitario respecto del sexo/género de sus estudiantes, lo que es coherente con lo que se encuentra declarado en los documentos oficiales. Sin embargo cuando responden a la entrevista semiestructurada, las respuestas permiten visualizar a un sujeto que emerge con todas sus particularidades en cuanto sujeto-ciudadano.
|