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Using the responses to open questions, this study analyzes the evolution of personal metaphors of a sample of prospective secondary economics teacher during their Master's degree course in Secondary Teacher Education during the 2012/2013 academic year. The study applied an adaptation of the four categories of Leavy, McSorley & Boté (2007): transmissive/ behavioral, cognitive/constructivist, situated and self-referential. The results indicate that most of the prospective teachers were able to conceptualize their roles in the form of metaphors. Comparing metaphors before and after teaching practice, a progressive evolution occurs from transmissive-constructivist metaphors to cognitive-behavioral and situated metaphors. For preservice teachers, reflecting on their own metaphors, it has proven to be a good tool to make them aware of their conceptions and their teaching roles, and to initiate changes in them towards more focused teaching models in students.A través de un cuestionario de preguntas abiertas, este estudio analiza la evolución de las metáforas personales de una muestra de profesores en formación de la especialidad de Economía del Máster Universitario en Formación del Profesorado en Educación Secundaria, durante el curso 2012/2013. Para el análisis se han adaptado las cuatro categorías de Leavy, McSorley y Boté (2007): conductistas-transmisivas, cognitivas-constructivistas, situadas y autorreferenciadas. Los resultados indican que la mayoría de los participantes fueron capaces de conceptualizar sus roles en términos de metáforas. Al comparar las metáforas, antes y después de las prácticas de enseñanza, se produce una evolución progresiva de las metáforas conductistas-transmisivas a cognitivas-constructivistas y situadas. Para los profesores en formación, la reflexión sobre sus propias metáforas, se ha mostrado como una buena herramienta para hacerlos conscientes de sus concepciones y de sus roles docentes, y para iniciar cambios en los mismos hacia modelos didácticos más centrados en el alumnado.
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