|
El present treball mostra els resultats més rellevants d'una experiència
investigadora, que es dugué a Costa Rica a l'entorn de la contextualització
del model d'aprenentatge ètico-moral, dintre la cultura escolar i familiar. Des
d'un paradigma socio-crític, el nostre estudi respon a una investigació-acció
tècnica, en la que participaren directors, docents, pares i mares de família,
així como infants de 5-6 anys d'edat, procedents de tres institucions educatives
de la Regió Occidental d'aquest país. Mitjançant seminaris, converses,
entrevistes semiestructurades, gravacions d'àudio i fotografies es recolliren
evidències a l'entorn d'una sèrie d'incidents crítics, derivats de les dimensions
i àmbits morals del model.
El treball permeté reafirmar la necessitat d'obrir espais i articular esforços
entre les llars i el Jardí d'Infants, per tal de compartir sabers i experiències
al voltant de la formació ètico-moral dels menuts, considerant la construcció
del jo-l'altre, la convivencialitat i la reflexió socio-moral. La investigació ens permeté el reconeixement de les potencialitats dels participants per a innovar,
de tal manera que facilità el disseny, adaptació i implementació d'estratègies
significatives i pertinents, que varen portar cap a la construcció d'aprenentatges
ètics, essencials en el ple desenvolupament de la persona.
|