|
The academic results are influenced by multiple variables, among others,
the parental implications. Different studies analyzed how parental support
favours the language learning and the subject contents learning, from a positive
attitude, high expectations, a collaboration with the family or concrete
strategies.
The present thesis analyzes, from a sample of CEIP Vil·la Romana
(Catarroja, Valencia, Spain), different aspects from the parental involvement,
more concretely, the support of the learning of a non-linguistic subject, Natural
Science, that is taught and studied in a foreign language, English. To develop
the study, a questionnaire, made up of 20 items, was designed, which has been
applied to a total of 81 families of the school. The responses have been
analyzed descriptively to corroborate or no the posed hypothesis.
From the obtained data the following has been confirmed: (1) pupils
whose carers value positively the learning of a non-linguistic subject in English
obtain good results and (2) pupils whose carers only use the mother tongue to
support content learning of the subject taught in English obtain good results.
However, if couldn't be demonstrated, from the obtained data, that pupils whose
carers put into practice at home strategies that support the content learning of
the subject learnt in English obtain better results that the ones whose parents
don't.Los resultados académicos están influidos por múltiples variables, entre
ellas, la implicación familiar. Diferentes estudios analizan cómo el apoyo
familiar favorece el aprendizaje de la lengua y los contenidos de una
asignatura, a partir de una valoración positiva, unas expectativas altas, una
colaboración con la familia o unas estrategias concretas.
La tesis presentada analiza, con población del CEIP Vil·la Romana de
Catarroja (Valencia, España), diferentes aspectos de la implicación familiar a la
hora de apoyar el aprendizaje de una asignatura no-lingüística, concretamente
Ciencias Naturales, que se imparte y se estudia en la lengua extranjera inglés.
Para realizar el estudio se ha elaborado un cuestionario de 20 preguntas que
se ha aplicado a un total de 81 familias del centro, cuyas respuestas se han
analizado descriptivamente para corroborar o no las hipótesis planteadas.
A partir de los datos obtenidos se ha podido confirmar: (1) que los
alumnos cuyos cuidadores valoran positivamente el aprendizaje de una
asignatura no-lingüística en inglés obtienen buenos resultados y (2) que los
alumnos cuyos cuidadores utilizan únicamente la lengua materna para
apoyarles en el aprendizaje de los contenidos de la asignatura impartida en
inglés obtienen buenos resultados académicos. Sin embargo, no se ha podido
demostrar, a partir de los datos obtenidos, que los alumnos cuyos cuidadores
ponen en práctica en el contexto familiar estrategias que apoyan el aprendizaje
de los contenidos de la asignatura impartida en inglés obtengan mejores
resultados que los alumnos cuyos cuidadores no lo hacen.
|