|
Diaries and logs have been used in a number of different learning contexts. In completing diaries and logs for foreign language classes, students are asked to record the activities that they do to study, practice and/or improve their ability in the target language. In the case of a degree in Modern Languages and Translation at a university in central Spain a variety of options were recently offered to 76 students: a daily log, a weekly summary, or a weekly report on research into language learning strategies. This paper discusses the variations proposed and it reports the students' choices, their opinions of the usefulness of the overall activity and their impressions of whether the activity helped them to increase certain aspects of learner autonomy. The majority of the students opted to complete a daily log, and a questionnaire revealed that they were generally positive about the activity overall and its effectiveness in terms of learner autonomy. Se han empleado diarios en una variedad de contextos de aprendizaje. Para realizar un diario en una clase de idioma extranjero, los alumnos anotan las actividades que realizan para estudiar, practicar, y/o mejorar su capacidad en la lengua meta. En el caso de un grado en Lenguas Modernas y Traducción ofertado en una universidad en el centro peninsular, 76 estudiantes tuvieron la opción de hacer un diario, un resumen semanal o un informe semanal acerca de sus búsquedas bibliográficas en cuanto a estrategias de aprendizaje. El presente artículo explica esas opciones e informa sobre las elecciones de los estudiantes, sus opiniones acerca de la utilidad de la actividad en general y sus impresiones de si la actividad les ayudó a incrementar ciertos aspectos de la autonomía en el aprendizaje. La mayoría de los estudiantes optaron por hacer un diario con anotaciones breves, y un cuestionario reveló que, por lo general, opinaron de forma positiva acerca de la actividad en global y su eficacia en cuanto a la autonomía en el aprendizaje.
|