|
This research is the result of the desire to analyze the latest developments in, and the
promotion of, creativity. After an overview of diverse theoretical statements and investigation
in the arena of creativity over time; we have followed up with the present actions relating to
creativity today, from investigation in neuroscience and moral imagination to later deepen in
their relationship with prosocial behavior.
In the empirical section, we conducted a longitudinal analysis on several groups of
schoolchildren, following them from 8 to 12 years of age, in some of the La Salle schools in
Spain, who have participated in the CREA program in the preschool and primary stages. This
program aims to encourage the development of creativity by stimulating this capacity
increasingly demanded in social, professional and personal areas. To measure creativity, a
pretest was used to evaluate its indicators (narrative fluency, flexibility, originality ...). Later,
a posttest was taken to examine the evolution of their creative capacity over time, as well as
the levels of development corresponding to their own moral imagination and prosocial
behavior. It is concluded that, generally, subjects with greater indexes of creativity use more
moral imagination and have higher levels of prosocial conduct.El trabajo que presentamos surge del deseo de profundizar en el análisis que, en el
momento actual, plantea el fomento y desarrollo de la creatividad. Tras realizar un recorrido
por diversos planteamientos teóricos y de investigación llevados a cabo en el ámbito creativo
en el tiempo; se han abordado en un segundo momento, las aportaciones que al fomento de la
creatividad se están llevando a cabo hoy, desde la investigación en el campo de la neurociencia
y de la imaginación moral, para posteriormente, profundizar en la relación de esta con la
conducta prosocial.
En el apartado empírico, se ha llevado a cabo un análisis longitudinal a diversos grupos
de escolares en el seguimiento de 8 y 12 años de edad, de distintos centros educativos de La
Salle de España, que han participado en el programa CREA durante la etapa de infantil y
primaria. Dicho programa pretende fomentar el desarrollo de la creatividad con el fin de
estimular esta capacidad tan demandada social, profesional y personalmente. Para la medición
de la creatividad se hizo uso de un pretest donde se evaluaron los distintos indicadores de la
misma (fluidez narrativa, flexibilidad, originalidad…). Posteriormente, se realizó un postest
con el fin de conocer la evolución de la capacidad creativa de los escolares en el tiempo, así
como los niveles, de desarrollo correspondientes a la imaginación moral y la conducta prosocial
de los mismos. Se concluye en términos generales que, los sujetos con mayores índices de
creatividad, utilizan más la imaginación moral y poseen mayores niveles en conducta prosocial.
|