|
Alternative conceptions of different natural phenomena can influence the perception of
the science students about the concept of science and scientific method. These
conceptions can lead to a lack of critical thinking, which can generate pseudoscientific
beliefs on the students. For this reason, the main objective of this work is to know the
degree of implantation of pseudoscientific ideas in Secondary education and part of
Baccalaureate students. Since the pseudoscientific ideas and conceptions are very broad
and varied, we will focus on studying some present in Spanish society, such as astrology,
ufology, the flat earth model and cryptozoology. As a derived objective in this work, we
intend to know the origin of these pseudoscientific ideas, since knowing their context is
key to developing future interventions, methodologies and activities adapted to
minimize them according to the means of transmission thereof.Las concepciones alternativas sobre diferentes fenómenos naturales pueden influir en
la percepción que tiene el alumnado de ciencias sobre el concepto de ciencia y el propio
método científico. Dichas concepciones pueden derivar en una falta de pensamiento
crítico, que puede generar creencias pseudocientíficas por parte del alumnado. Por ello,
el objetivo principal de este trabajo es conocer el grado de implantación de las ideas
pseudocientíficas en el alumnado de ESO y parte de Bachillerato. Puesto que las ideas y
concepciones pseudocientíficas son muy amplias y variadas, nos centraremos en
estudiar algunas presentes en la sociedad española, como la astrología, ufología, el
terraplanismo y la criptozoología. Como objetivo derivado en este trabajo, pretendemos
conocer el origen de dichas ideas pseudocientíficas, puesto que conocer su contexto es
clave para desarrollar futuras intervenciones, metodologías y actividades adaptadas a
minimizarlas según el medio de transmisión de las mismas.
|