|
The inclusion of the Science-Technology-Society-Environment dimension (STSE) has become one of the recommendations most supported by research in didactics for science and technology education. This research analyses the evolution of the attention paid to these interactions in experimental science education research in recent years, analysing publications in the most relevant research journals, as well as in science education conferences in the last decade and publications of doctoral theses at the University of Valencia. The impact of the STSE approach on the teaching of Experimental Sciences in Secondary Education is also examined. To this end, on the one hand, the students' view of science and their knowledge of STSE interactions are analysed through a questionnaire, and on the other, the curriculum of science and technology subjects. The results show that, although the attention given to the STSE dimension from the field of research in experimental science education, science teaching conferences and curricula is more than considerable throughout the period analysed, the scope and impact of such research on Secondary Education has not followed the same trend and is still insufficient. The need to bring advances in didactic research into the classroom is evident, since working from a STSE perspective in science and technology subjects could be a key point in the scientific literacy of secondary students and that which will enable the formation of citizens who are competent in making informed and responsible decisions and who are able to recognize and appreciate the role of science and technology in everyday life.Incluir la dimensión Ciencia-Tecnología-Sociedad-Ambiente (CTSA) se ha impuesto como una de las recomendaciones más apoyadas por la investigación en didáctica para la enseñanza de la ciencia y la tecnología. Esta investigación analiza la evolución de la atención prestada a dichas interacciones en investigaciones en didáctica de las Ciencias Experimentales en los últimos años, analizando para ello las publicaciones en revistas de investigación más relevantes, así como en Congresos de Enseñanza de Ciencias en la última década y publicaciones de tesis doctorales y TFM en la Universidad de Valencia. Se examina, además, la repercusión del enfoque CTSA en la enseñanza de las Ciencias Experimentales en Educación Secundaria. Para ello, por una parte, se analiza la visión que tienen los estudiantes de la ciencia y sus conocimientos sobre las interacciones CTSA a través de un cuestionario, y, por otra, el currículo de asignaturas de ciencias y tecnología. Los resultados muestran que, aunque la atención concedida a la dimensión CTSA desde el campo de la investigación en didáctica de las Ciencias Experimentales, congresos de Enseñanza de la Ciencias y currículum es más que considerable a lo largo de todo el período analizado el alcance y repercusión de dichas investigaciones en la Enseñanza Secundaria no ha seguido el mismo impulso y resulta todavía insuficiente. Se pone de manifiesto la necesidad de trasladar los avances en investigación didáctica a las aulas ya que trabajar desde la perspectiva CTSA en las asignaturas científicas y tecnológicas podría ser un punto clave en la alfabetización científica de los estudiantes de secundaria y aquello que permita formar ciudadanos competentes a la hora de tomar decisiones informadas y responsables y capaces de reconocer y apreciar el papel de la ciencia y de la tecnología en la vida cotidiana.
|