|
Nowadays, education plays a fundamental role in the struggle against the planetary
emergency. For this reason, to instruct futures citizens, it is necessary to incorporate in the
classrooms the Education for Sustainable Development. It allows the formation of competent
citizens who must take part in the discussion and the implementations of well-founded
measures, in order to achieve a satisfactory present and future. The present study evaluates the
treatment of one of the Sustainable Development Goals (SDG) of the Agenda 2030 in the High
School, related to one of the most urgent current problems and which requires greater attention
and involvement of all society, such as climatic change. In particular, we study the presence and
relevance of SDG 13 “Climate Action” in the Physics and Chemistry curriculum of Secondary
Education, as well as the knowledge and ideas of the students of High School about the meanings
of the greenhouse effect and climatic change, the causes and effects, the social media that allow
them to obtain information of this problem and possible measures to deal with them. In
addition, to analyze the current situation, this study aims to design substantiated proposals for
didactic intervention to the treatment of SDG 13 in High School, which allows encouraging
attitudes and behaviours in students in order to build more just and sustainable societies.En l’actualitat, l’educació té un paper fonamental en la lluita contra la situació
d’emergència planetària en què ens trobem. Per aquest motiu és necessària la incorporació a
les aules de l’Educació per a un Desenvolupament Sostenible (EDS). Aquesta té el ferm propòsit
de formar ciutadans capaços de participar en l’adopció de decisions i de dur a terme mesures
fonamentades per a avançar cap a la construcció d’un present i futur satisfactoris. El present
treball analitza el tractament que es fa a l’Educació Secundària d’un dels Objectius de
Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’Agenda 2030, referent a una de les problemàtiques
actuals més urgents i que requereix una major atenció i implicació del conjunt de la societat,
com és el canvi climàtic. En particular, s’abordarà l’estudi de la presència i rellevància de l’ODS
13 “Acció pel Clima” en el currículum de Física i Química d’ESO i Batxillerat, així com els
coneixements i idees que té l’alumnat d’Educació Secundària sobre què és l’efecte hivernacle i
el canvi climàtic, les causes i conseqüències derivades d’aquests, els mitjans pels quals obtenen
informació sobre aquesta problemàtica i el plantejament de possibles mesures per a fer-los
front. En aquest sentit, a més d'analitzar la situació actual, aquest estudi pretén dissenyar
propostes fonamentades d'intervenció didàctica per al tractament de l'ODS 13 en l’Educació
Secundària, les quals permeten fomentar actituds i comportaments en l'alumnat per a la
conformació de societats més justes i sostenibles.
|