|
Music brings multiple benefits to the human being, however, it is not a subject that occupies a relevant role in the educational field. Its incorporation into the school is relatively recent, and it has never had a space with its own entity in the school curriculum. In order to establish a differential framework between the different educational contexts that offer musical teachings, this Thesis has explored the regulations and literature regarding music education in several of its fields. In turn, it has been discerned between the possible differences of EI and AM between musicians and non-musicians, and an analysis and comparison of these psychological variables between these two groups was carried out. In addition, the effect that gender had on them was analyzed. The results showed significant differences in favor of the musicians in emotional clarity, in academic self-concept and general self-concept, and in some subscales of non-academic self-concept. Music praxis was also found to affect the emotional intelligence and multidimensional self-concept of young people who studied music, regardless of their gender.La música aporta múltiples beneficios al ser humano, sin embargo, no es una materia que ocupe un papel relevante en el ámbito educativo. Su incorporación en la escuela es relativamente reciente, y nunca ha tenido un espacio con entidad propia en el currículo escolar. Con el fin de establecer un marco diferencial entre los distintos contextos educativos que ofrecen enseñanzas musicales, en la presente Tesis se han explorado las normativas y la literatura referente a la educación musical en varios de sus ámbitos. A su vez, se ha discernido entre las posibles diferencias de IE y AM entre músicos y no músicos, y se llevó a cabo un análisis y comparativa de estas variables psicológicas entre estos dos colectivos. Además, se analizó el efecto que el género tenía sobre ellas. Los resultados arrojaron diferencias significativas a favor de los músicos en claridad emocional, en autoconcepto académico y autoconcepto general, y en algunas subescalas del autoconcepto no académico. También se encontró que la praxis musical afectaba de igual manera a la inteligencia emocional y el autoconcepto multidimensional de los jóvenes que estudiaban música, independientemente de su género.
|