|
Safety in the digital environment is an issue of urgent relevance in schools. The fear that
pupils can put their personal data at risk, the technological devices given to them in use, their
physical and psychological well-being and in some ways the environment, has always been a
deterrent, which has limited the use of technology information in educational practices.
Today, however, it is no longer possible to keep media away from educational practice or
teaching design, while recognizing the risks to which one exposes oneself to being subjected
to the fascination in an uncritical and indiscriminate way. The acquisition of digital skills
related to safety represents, as a consequence, an obligatory passage in the information society
and education. This contribution presents data and considerations that emerged following a
survey conducted in secondary school. The survey focuses on the concept of online security,
according to the model developed by Antonio Calvani.La seguridad en el entorno digital es un tema de actualidad en las escuelas. El temor de que
los alumnos puedan poner en peligro sus datos personales, los dispositivos tecnológicos que
utilizan, su bienestar físico y psicológico y, en cierto modo, el medio ambiente, siempre ha
sido un elemento disuasorio, que ha limitado el uso de la tecnología de la información en las
prácticas educativas. Sin embargo, hoy en día ya no es posible mantener a los medios de
comunicación alejados de la práctica educativa o de la planificación educativa, aunque
reconocemos los riesgos a los que nos exponemos al sufrir su fascinación de forma acrítica e
indiscriminada. La adquisición de conocimientos digitales relacionados con la seguridad
representa, por consiguiente, un paso obligado hacia la sociedad de la información y la
educación. En este documento se presentan los datos y consideraciones que surgieron de una
encuesta realizada en la escuela secundaria. La encuesta centra su atención en el concepto de
seguridad en línea, según el modelo desarrollado por Antonio Calvani.
|