|
Many current societies are characterized by the convergence of different languages and cultures that coexist in a certain place where traditions, beliefs, knowledge and values are exchanged. In the educational field, the school and specifically the foreign language classroom are presented as ideal settings for intercultural learning. Intercultural competence consists of the ability of foreing language learners to function adequately and satisfactorily in situations of intercultural encounters. In educational centers where cultural diversity is not the norm but the exception, it is necessary to apply activities and projects that promote intercultural learning. In this way, projects such as exchange programs, implemented in most schools, provide added value to the learning of FL and intercultural competence, both in the language classroom and in a transversal and interdisciplinary way in other subjects. The context of this study is framed in the educational model of cooperative multilingual schools. These centers adopt an intercultural, emotional and ecological approach in learning FL that is in tune with its idiosyncrasy and their active, innovative, democratic, cooperative pedagogical line, and the root in the native language and culture. Through a qualitative study design, the research has been carried out over a period of ten years in one of these cooperative schools, and samples have been collected from about a thousand students participating in exchange programs, in order to demonstrate that intercultural competence is acquired and developed during this type of school activities.La majoria de societats actuals es caracteritzen per la convergència de diferents llengües i cultures que conviuen en un lloc determinat, en el qual s'intercanvien tradicions, creences, coneixements i valors. En l'àmbit educatiu, l'escola i en concret l'aula de LE es presenten com a escenaris idonis per a l'aprenentatge intercultural. La competència intercultural suposa l'habilitat de l'aprenent d'una LE per desenvolupar-se adequada i satisfactòriament en les situacions d’encontres interculturals. En els centres educatius on la diversitat cultural no és la norma sinó més bé l'excepció, resulta necessària l'aplicació d'activitats i projectes que promoguen l'aprenentatge intercultural. D'aquesta manera, projectes com els programes d'intercanvi, implementats en la majoria de centres escolars, aporten un valor afegit a l'aprenentatge de LE i la competència intercultural, tant a l'aula de llengua com de manera transversal i interdisciplinària en altres matèries. El context d'aquest estudi s’enmarca en el model educatiu de les escoles cooperatives d'ensenyament plurilingüe. En aquests centres educatius s'adopta un enfocament intercultural, emocional i ecològic en l'aprenentatge de la LE que està en sintonia amb la seua idiosincràsia i la seua línia pedagògica activa, innovadora, democràtica, cooperativa i arrelada a la llengua i la cultura autòctones. Aquesta investigació s'ha desenvolupat durant un període de deu anys en una d’aquestes escoles cooperatives i, mitjançant un disseny d’estudi qualitatiu, s'han recollit mostres de prop d'un miler d'alumnes participants en programes d'intercanvi, amb la finalitat de demostrar que la competència intercultural s'adquireix i desenvolupa durant aquest tipus d'activitats escolars.
|