|
This study presents an analysis of two textbooks for the 6th year of Primary School from
the SM publishing house, specifically, the books analysed were Spanish Language and
Social Sciences, with the main objective of analysing the importance of Education for
Citizenship in the educational sphere and in the transversality of textbooks; asking the
question "Global or World? in accordance with the objective presented "to carry out an
investigation into the importance of Global Citizenship Education-GCEE within the
Spanish educational curriculum, with the aim of ensuring a quality, equitable and
inclusive education with a view to Human Rights in Spain". In order to resolve this
question, research has been carried out on the importance of International Organisations
in the field of education, analysing the objectives, principles and implications of the
OECD and UNESCO.
In order to find this information, research was carried out in the databases Dialnet,
Redined and Google Scholar; on the other hand, the reading books selected were
"Education for critical global citizenship" and "Comparative education today", both
books published by Síntesis.After analysing the transversality of Global Citizenship Education in the textbooks and
the involvement of International Organisations in the field of education, it has been
possible to reach the conclusion that there is little transversality in these books and the
undeniable weight of the OECD in the construction process of both books.El presente trabajo expone un análisis de dos libros de texto del curso 6o de Primaria de
la editorial SM, en concreto, los libros analizados fueron Lengua Castellana y Ciencias
Sociales, con el objetivo principal de analizar la importancia que tiene en el ámbito
educativo y en la transversalidad en los libros de texto la Educación para la Ciudadanía;
preguntándome ¿Global o Mundial?, acorde con el objetivo presentado “realizar una
investigación sobre la importancia de la Educación para la Ciudadanía Global-EPCG
dentro del currículum educativo español, con la finalidad de asegurar una educación de
calidad, equitativa e inclusiva con mirada a los Derechos Humanos en España”. Para
resolver esta pregunta, se ha investigado sobre la importancia que tienen los Organismos
Internacionales en el ámbito educativo, analizando de esta forma, los objetivos, principios
e implicaciones de la OCDE y la UNESCO.
Con la finalidad de hallar esta información, se ha procedido a indagar en las bases de
datos Dialnet, Redined y Google Scholar; por otro lado, los libros de lectura seleccionados
son “Educación para la ciudadanía global crítica” y “La educación comparada, hoy”,
ambos libros de la Editorial Síntesis.
Tras el análisis de la transversalidad de la Educación para la Ciudadanía Global en los
libros de texto y la implicación de los Organismos Internacionales en el ámbito de la
educación, se ha podido llegar a la conclusión de la poca transversalidad que existe en
estos libros y del peso innegable que tiene la OCDE en el proceso de construcción de
ambos libros.
|