Mostra el registre parcial de l'element
dc.contributor.advisor | Martínez Usarralde, María Jesús | |
dc.contributor.author | Ibáñez Cano, Sara | |
dc.contributor.other | Departament d'Educació Comparada i Història de l'Educació | es_ES |
dc.date.accessioned | 2022-12-02T11:22:25Z | |
dc.date.available | 2022-12-03T05:45:06Z | |
dc.date.issued | 2022 | es_ES |
dc.date.submitted | 17-06-2022 | es_ES |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10550/84653 | |
dc.description.abstract | This study presents an analysis of two textbooks for the 6th year of Primary School from the SM publishing house, specifically, the books analysed were Spanish Language and Social Sciences, with the main objective of analysing the importance of Education for Citizenship in the educational sphere and in the transversality of textbooks; asking the question "Global or World? in accordance with the objective presented "to carry out an investigation into the importance of Global Citizenship Education-GCEE within the Spanish educational curriculum, with the aim of ensuring a quality, equitable and inclusive education with a view to Human Rights in Spain". In order to resolve this question, research has been carried out on the importance of International Organisations in the field of education, analysing the objectives, principles and implications of the OECD and UNESCO. In order to find this information, research was carried out in the databases Dialnet, Redined and Google Scholar; on the other hand, the reading books selected were "Education for critical global citizenship" and "Comparative education today", both books published by Síntesis.After analysing the transversality of Global Citizenship Education in the textbooks and the involvement of International Organisations in the field of education, it has been possible to reach the conclusion that there is little transversality in these books and the undeniable weight of the OECD in the construction process of both books. | en_US |
dc.description.abstract | El presente trabajo expone un análisis de dos libros de texto del curso 6o de Primaria de la editorial SM, en concreto, los libros analizados fueron Lengua Castellana y Ciencias Sociales, con el objetivo principal de analizar la importancia que tiene en el ámbito educativo y en la transversalidad en los libros de texto la Educación para la Ciudadanía; preguntándome ¿Global o Mundial?, acorde con el objetivo presentado “realizar una investigación sobre la importancia de la Educación para la Ciudadanía Global-EPCG dentro del currículum educativo español, con la finalidad de asegurar una educación de calidad, equitativa e inclusiva con mirada a los Derechos Humanos en España”. Para resolver esta pregunta, se ha investigado sobre la importancia que tienen los Organismos Internacionales en el ámbito educativo, analizando de esta forma, los objetivos, principios e implicaciones de la OCDE y la UNESCO. Con la finalidad de hallar esta información, se ha procedido a indagar en las bases de datos Dialnet, Redined y Google Scholar; por otro lado, los libros de lectura seleccionados son “Educación para la ciudadanía global crítica” y “La educación comparada, hoy”, ambos libros de la Editorial Síntesis. Tras el análisis de la transversalidad de la Educación para la Ciudadanía Global en los libros de texto y la implicación de los Organismos Internacionales en el ámbito de la educación, se ha podido llegar a la conclusión de la poca transversalidad que existe en estos libros y del peso innegable que tiene la OCDE en el proceso de construcción de ambos libros. | es_ES |
dc.format.extent | 116 p. | es_ES |
dc.language.iso | es | es_ES |
dc.subject | currículum | es_ES |
dc.subject | educación para la ciudadanía | es_ES |
dc.subject | UNESCO | es_ES |
dc.subject | OCDE | es_ES |
dc.subject | organismos internacionales y educación | es_ES |
dc.subject | leyes educativas | es_ES |
dc.title | La Educación para la Ciudadanía ¿Global o Mundial? Su importancia en el ámbito educativo y transversalidad a través de un análisis de libros de texto | es_ES |
dc.type | bachelor thesis | es_ES |
dc.subject.unesco | UNESCO::PEDAGOGÍA | es_ES |
dc.embargo.terms | 0 days | es_ES |