NAGIOS: RODERIC FUNCIONANDO

La variación en la cortesía: estudio pragmalingüístico del fenómeno en el español castellano

Repositori DSpace/Manakin

IMPORTANT: Aquest repositori està en una versió antiga des del 3/12/2023. La nova instal.lació está en https://roderic.uv.es/

La variación en la cortesía: estudio pragmalingüístico del fenómeno en el español castellano

Mostra el registre parcial de l'element

dc.contributor.author Carmona Sandoval, Alejandro es
dc.contributor.author Cabezas, Nuria es
dc.contributor.author Ait Saadi, Zakia es
dc.date.accessioned 2023-05-09T09:18:33Z
dc.date.available 2023-05-09T09:18:33Z
dc.date.issued 2020 es
dc.identifier.citation Carmona Sandoval, A., Cabezas, N., Ait Saadi, Z. (2020). La variación en la cortesía: Estudio pragmalingüístico del fenómeno en el español castellano. Foro De Profesores De E/LE, (16), 85-102. es
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10550/86461
dc.description.abstract This article presents the results from an analysis of the politeness strategies used by Spanish native speakers in their L1 (Castilian) to express different speech acts: request, denial, instruction, complaint and mandate. The analysis was carried out using a Discourse Completion Test (DCT). Respondents were asked to fill in different sentences from a silent animated short film. Respondents were also asked to associate the degree of cordiality of each scene to the sentences they provided. Once the data was collected, the differences in the formulation of the speech acts were analysed together with the assigned degree of politeness. The results, which may also apply to SFL teaching, show a relationship between the identified degree of politeness and the discursive strategies used, and it also confirms the adoption of expressive strategies and procedures already identified by the scientific literature. Key words: pragmatics, politeness, DCT, SFL. es
dc.title La variación en la cortesía: estudio pragmalingüístico del fenómeno en el español castellano es
dc.type journal article es_ES
dc.subject.unesco UNESCO::PEDAGOGÍA es
dc.identifier.doi 10.7203/foroele.0.17071 es
dc.type.hasVersion VoR es_ES

Visualització       (508.9Kb)

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)

Mostra el registre parcial de l'element

Cerca a RODERIC

Cerca avançada

Visualitza

Estadístiques